Oblet republiky 2018

14.08.2018

OBLET REPUBLIKY
Vážené letkyně, vážení letci, přátelé, kamarádi
Ve dnech 5. - 9.6.2018 jsme absolvovali akci Oblet republiky.<br />
Dovolte mi tedy krátké bilancování včetně fotografické dokumentace. Na úvod bych rád poděkoval všem, kteří se této akce zúčastnili. Dle mého názoru je počet pěti posádek na úvodní ročník parádní úspěch. Bohužel se z přihlášených dvou rogal nezúčastnilo ani jedno, ale vzhledem k povětrnostní situaci se nebylo čemu divit.
Vše začalo výzvou a návrhem termínu na zimním školeni 7.4.2018. Postupně se plány výletu začali blížit realitě.
Po briefingu, který proběhl ve čtvrtek 31.5 na letišti Borek a závěrečné dohodě účastníků vedli jednotlivé etapy takto:
1. Borek -Teplice - Ostrov - Hory (187 km)
2. Hory - Klatovy - Rabí - Strunkovice - Hosín (248 km)
3. Hosín - Břeclav (196 km)
4. Břeclav - Stichovice - Detřichov Oáza - Nové Město nad Metují (215 km)
5. Nové Město nad Metují - Borek (116 km)
Celkově jsme nalétali necelých 1000 Km a přes 8 letových hodin
Etapa 1: Borek-Teplice - Ostrov - Hory (187 km)
V úterý 6.6. se v ranních hodinách scházíme na Borku. Tam už čeká Zbynďa se svým Savagem. Balíme, nakládáme potřebné věci na cestu a Lucka mezi tím chystá snídani. Po nezbytných ranních úkonech a krátkém briefingu se loučíme s Liborem,Jardou a Lubošem. Po průletu na RWY 35 míříme k severozápadu. Domluvená rychlost 140 Km/h. Míjíme Mělník, Roudnici, Litoměřice. Pak v levo  Milešovku. Hlásíme se Teplicím. Pokračujeme nad letiště a sedáme na RWY 36.Na letišti probíhá exkurze ZŠ a tak se stáváme zpestřením pro děti .Místní letci se zájmem okukují podvozek Zbynďova Savage.
Po krátké přestávce a rozloučení, pokračujeme dál. V Teplicích startujeme z RWY 18 a pokračujeme dále na Most. Krajina Mostecka příliš krásou neoplývá. Vybíráme přesunutý kostel Nanebevzetí Panny Marie, hrad Hněvín a místní autodrom. Přelétáváme Chomutov a začínáme stoupat nad Krušné hory směr Klínovec. Volám Varáka a žádáme stoupání na 4500 ft v hraničním pásmu. Vše Povoleno. Kolečko kolem Klínovce (1244m),Boží Dar, Pernink, Skiareal Plešivec, Jáchymov a pak se staženým plynem přímo do Ostrova. V Ostrově ani živáčka a tak po 10 minutách vyrážíme do cíle první etapy na Hory. Kraťoučký přelet přes CTR LKKV a na Horách RWY 07.Dělám průlet a Zbynďa za námi sedá. My si to ještě zopakujeme, páč nám to nějak nevyšlo. Stane se. Hlavně bezpečně. Na letišti nás za místní partu aviatiků vítá Tonda Éra do hangáru byla trošku fuška,ale vyšlo to na milimetry. Kávička, věci do ubykací a vyrážíme na Loket Příjemná cesta lesem vodácká hospůdka u řeky Ohře a pak samotný Loket. Starobylý hrad a krásné náměstíčko. Zde se nás ujímá místní létající kapacita Milan. Dáváme oběd. Milan nám podává vyčerpávající výklad o okolí a pak nás veze na letiště. Večer nás Tonda veze do místní hospůdky Pod Kaštanem.Otevřeno non-stop a parádní výběr jídel.Zejména plněné knedlíky jsou zde vyhlášené. Po večeři jedno pííívo na cestu a Milan nás ochotně odváží zpět na letiště. do spacáků a plzínka v zápětí zabírá.
Etapa 2: Hory - Klatovy - Rabí - Strunkovice - Hosín (248 km)
Je středa 7.6.a čeká nás druhá etapa. Hned od rána fouká čerstvý východní vítr. Vytahujeme se Zbynďou stroje z hangáru, snídáme vydařený Lucinky perník a pokukujeme po kamerách na Borek. Tam se chystá skupina, která nás dnes doletí. Asi za hodinku,za asistence Tondy a jeho Icomu slyšíme korespondenci. Z dálky slyšíme ladný zvuk Liborova trenéra. Za ním sedá Michal s Janou a jako poslední přilétá Štěpán .V trenéru sedí k naší velké radosti s Liborem Jarda. Tak to je parádní sestava. Dáváme kávičku,krátký briefing k odletu z CTR LKKV, děkujeme kamarádům z Hor a frčíme. Prvním bodem našeho zájmu je Cheb, pak točíme levou na Lázně Kynžvart, Mariánky, Tachov. Vítr tentokrát není naším přítelem .Moc to neletí. Vpravo míjíme Přimdu pak letíme Domažlice,zatáčka kolem Švihova a postupně na finále RWY 09 v Klatovech. Tady je naplánován oběd. Všichni zúčastnění si ho zaslouží. Nejvíc ale Štěpán, který se svým Dřevákem statečně bojuje s nástrahy počasí. Příjemná hospůdka, ochotná obsluha.
Po obědě se všichni moc těšíme na další zastávku kterou je letiště pod zříceninou hradu Rabí. Postuně zde všichni bezpečně dosedáme. Na na zemi nás již čeká správce místního Perníkového Mlýna. Ochotně nám ukazuje rekonstruovaný Mlýn, kde je stará zachovalá vodní elektrárna i její nová nástupkyně. Nechybí dětský tábor ani pěkně vyvedené ubytování pro přiletivší návštěvy. Chlubí se chovem nutrií, ze kterých Lucka s Janou nemohou spustit oči a snaží se je opít rohlíkem. Příště jsme srdečně zváni na pstruhy. Vzlet z Rabí je poměrně zajímavá disciplína, nicméně všichni ji zvládli na jedničku. Dále letíme do Strunkovic. Tam poklábosíme s kámošema, dáváme výbornou kávu a doplňujeme benzín. Po cca hodince pokračujeme do cíle dnešního dne kterým je Hosín.Před přistáním na RWY 06L si nemůžeme odpustit zatáčku kolem Hluboké. Opět je o nás vzorně postaráno místními kapacitami a všechna éra jsou v hangáru. Můžeme tedy v klidu odjet do Budějovic,kde je ubytování v Grandhotelu Zvon.Dáváme půl hoďky na hygienu a pak hurá na večeři a na píívo do Masných krámů.Někteří z nás předvedli že jsou poctivý jedlíci.Porce guláše a jiných trdičních českých dobrot byli jako od maminky.Budvárek ucházející.Panáček na závěr nám jistě udělal dobřel.Byl to vydařený večer plný legrace
Etapa 3: Hosín - Břeclav (196 km)
Píše se čtvrtek 8.6.2018. Ráno se scházíme na snídani.Objednávám tágo.Maličko nás chtěl natáhnout,ale vše se na konec vyřešilo.Za 20min.už vytahujeme aeroplány z hangáru.Za asistence příjemné paní správkyně doplňujeme benzín,platíme a dostáváme informace o prostorech.Prostě servis jak má být.Loučíme se nejen s ochotnými kamarády z Jas Airu, ale také se Štěpánem,Liborem a Jardou,kteří spěchají na Borek.Později nás opouští i Zbynďa který letí do Letňan. Startujeme tedy dále ve čtyřech. Já,Lucinka,Michal a Jaňula. Prolétáváme okolo Třeboně,Nové Bystřice, Slavonic, Bítova a Vranovské přehrady. Znojmo bereme jen jako otočný bod a míříme na Mikulov, Svatý kopeček,Vatice, a na přistání RWY 08 do Břeclavi. Tady bohužel není místo v hangáru, takže nás čeká kotvení. Parádně jsme se s Michalem zapotili.Zjistili jsme že naše kotvy jsou nám na ho... ..... .Ještě,že místní mají ve vzorně ulkizeném hangáru kolíky a kladivo.Nenápadně jsme si je vypůjčili.Děkujeme.Zbytek dne jsme strávili ve Valticích,odpočinkem a degustaci vína ve sklípku u našeho známého vinaře Martina.</p>
<p>Etapa 4: Břeclav - Stichovice - Detřichov Oáza - Nové Město nad Metují (215 km)<br />
V pátek 9.6.se probouzíme v pokojích nad vinným sklípkem. Děvčata chystají snídani pře dlouhým dnem.Marťas nás hodí autem do Břeclavi na letiště, tak se rozhoduju že ho za odměnu svezu nad Valtice.Času dost páč u Brna je buřina.Dáváme hlavy dohromady a rozhodujeme se počkat hodinku než to odejde. Vracím se z vyhlídky a už po ránu je pořádně teplo. Halt Jižní Morava. Ještě že mají na LKBA venkovní spršku.Vyhodnocujem radar a letíme.Kdyby to dál nešlo,volíme první variantu Vyškov.Letíme krajem vína a míjíme Velké Bílovice, Čejkovice, Kobylí.Následují Bučovice a pak už vidíme Vyškov.Počasí je v pohodě.Cé Báky jsou v levo od nás a tak vybíráme další cíl Prostějov Stichovice.Přelétáváme Plumlov a pravou zatáčkou sedáme na RWY 13.Další letiště kde nás vítali dobří lidé.Volám Karlovi,který nás bude čekat na Detřichově,že tam budem za 20.min."Joo Jooo sedám do auta a jedu.Budu tam stejne jako vy".A opravdu.Po přistání na vymazleném letištátku Detřichov Oáza nás vítá "Pán" Letiště Vladimír s Paní Janou.A pak nás vítá Karel."No ty voleeee jste tu nejak dřív".Prohížíme si prostory a je to opravdu nádhera co tu Láďa vybudoval.Paní Jana se nás pokouší vtáhnout do světa šamanů.vytahuje bubínky a nástroje.Za chvíli se jí to celkem daří a je z nás hotový orchestr.Obdivujeme i její nádherné skalky plné květin.Karel zabezpečuje nutné palivo a odváží nás do rybářské hospůdky.Bohužel chalupu už jsme nestihly,ale to zas příště.Nejsme tu určitě naposledy. Po obědě slušně děkujeme,loučíme se a odlétáme do cíle dnešní etapy.Za slušné odpolední turbulence míjíme Mohelnici,Moravskou Třebovou a Žamberk,kde se chystá na letišti jakási akce.Polevé ruce necháváme Kvasiny.Na dohled už je vodní nádrž Rozkoš a Nové Město nad Metují,kde na nás čeká Michalův kamarád Miloš.Po přivítání Lucka z Janou mejou éra,za což jim patří také velký dík.My s Michalem zatím pokukujeme po místě v hangáru."Nic moc".Pak přichází hlavní hangárovací odborník pan Pavel B. a obě letadla jsou za pár minut pod střechou.Těšíme se na spršku a na pivko.V místním stánku je k dispozici Plzínka tak si dáváme.Večer máme rezervačku do Zámecké restaurace.Beru na sebe poslední čisté věci a voláme místního taxikáře.Odborník na první pohled.Jana nám ukazuje náměstí a provádí nás zámkem.Další moc pěkné místo na zemi.Po výborné večeři ještě krátké posezení s partou aeroklubáků,kteří se historkami jen hemží.Únava na sebe nenechá dlouho čekat.Vyčistit zuby,pusinka na dobrou noc a zaujmout horizont v aeroklubové ubytovně.
Etapa 5: Nové Město nad Metují - Borek (116 km)
Jeden by neřekl jak to utíká.Do sobotního rána 10.6.jsme se všichni probudili s konstatováním"že se nám v tom aeroklubovém kutlochu nespalo vůbec zle".Miloš nám přivezl parádní snídani a místní paragáni pomalu organizují dnešní pro nás nepochopitelné opouštění letuschopného letadla.Vytahujeme naše éra z hangáru,balíme,nakládáme a platíme symbolické poplatky za nocleh a další služby.Loučíme se s místní skvělou partou a vyrážíme k poslednímu úseku naší cesty.Po vzletu z RWY 36 točíme nad Rozkoš,letíme se podívat nad Dvůr Králové ke kamarádovi na roubenku.Je to parádička.Dnes je to po ránu volej a éra se ve vzduchu ani nehnou.Pak Choteč, Jičín, Loučeň a do závěrečného průletu nad Borkem.
Závěr :
Z plánovaných šesti etap jsme nakonec v různém složení odletěli pět.Nestihli jsme pouze severní Čechy,severní Moravu a Slezko.Snad se nám toto manko brzy podaří smazat a tyto vyhlášené kraje budou pokořeny.Všichni zůčastnění mnohdy prokazovali statečné letecké výkony.Na to,že jsme termín nastřelili dva měsíce do předu,kvůli plánování volna,tak si myslím,že k nám počasí bylo celkově přívětivé.
Navštívili jsme spoustu krásných míst a letišť v naší vlasti, o kterých jsme do té chvíle jen slyšeli,nebo jsme si je se zájmem prohlíželi v různých mapových aplikacích.Velké Dík patří Liborovi,který se nemalou porcí podílel na typování atraktivních lokalit a letišť po plánované trati.Velmi příjemné je konstatování,že všude,kde se kola našich strojů dotkla země jsme se setkali s velmi vřelým přivítáním,ochotnými lidmi a přátelskou atmosférou.
Ale úplně nejdůležitější je to,že jsme se všichni v pořádku a ve zdraví vrátili domů a na tento letecký výlet nám zbydou snad jen dobré vzpomínky a historky k vyprávění.
Tak zase třeba příští rok v ještě silnější sestavě